Brač

Vabilo

BRAČ IN OBIRANJE MANDARIN 14. 10. 2015  -  18. 10. 2015

Ob zelo slabi vremenski napovedi za naslednje dni smo krenili optimistično razpoloženi iz Celja ob 4. uri zjutraj in se po prečkanju meje pri Đurmancu vključili v hrvaški avtocestni sistem, po katerem nas je voznik Ivan hitro pripeljal do Splita. Naš cilje bil otok Brač, tretji  po velikosti hrvaški otok z 14 000 prebivalci in z dobrimi povezavami s trajekti in solidnimi otoškimi cestami. Brač se nekoliko razlikuje od ostalih otokov, je tudi bolj širok, planotast s številnimi zalivi (uvalami) in lepimi prodnatimi peščenimi plažami. Iz gora so hudourniki nanesli ogromno materiala in ustvarili lepe plaže in tudi peščeni rt Zlatni rat, ki spreminja svojo lego na koncu glede na prevladujočo smer vetra ali valov. Poleg tega je Brač sestavljen še iz dragocenega belega kamna, braškega marmorja, ki ga tu na več krajih lomijo (ali berejo) že od rimskih časov. Ljudje so živeli od kamnarstva, oljk, vina, poljščin in ribolova ter plovbe. Gozd je nudil možnosti za pridobivanje lesa za kurjavo (hrast cemprin) Danes je glavna dejavnost tukaj turizem v letnem času. Vsa večja naselja so ob obali, edino mesto je Supetar, najstarejše naselje pa je Škrip v notranjosti, kjer je tudi muzej otoka Brača.

Glede na dejstvo, da je po dnevih potekalo potovanje malo drugače kot na vabilu, navajam naše aktivnosti oziroma točke poti in ogleda še po dnevih:

14. 10. 2015 , sreda . Na pot smo krenili zgodaj zjutraj in prispeli v Supetar že ob 11. uri. Naj omenim da je potovanje potekalo v tehnični organizaciji agencije Relax in je bilo avtobusov več. Kmalu po prihodu smo se ob severni obali otoka pripeljali do velikega kamnoloma braškega marmorja in si ogledali pridobivanje in grobo obdelavo kamna v njihovem podjetju Jadrankamen. Nato smo se zapeljali do pristaniškega kraja Pučišća, kjer se nahaja edina hrvaška klesarska šola. Učitelj praktičnega pouka nam je razložil potek pouka oz. dela pri njih. Pučišća se nahaja v globokem mirnem zalivu in je skoraj v celoti zgrajeno iz braškega marmorja. Tudi pomoli in ostala mestna oprema so vsi novi.

15. 10. 2015,  četrtek; Z našim avtobusom smo se zjutraj naprej zapeljali proti zahodnemu delu in si ogledali slikovito mestece Sutivan in se nato prebili po ozki cesti skozi naselje Ložišča, kjer je najlepši zvonik na otoku. Pristanišče Milna je v globoki uvali, ki gleda proti sosednjemu otoku Šolta, kjer smo se pustili presenetiti s toplo kavo in čajem, kar smo pripeljali v avtobusu seboj. Po daljšem postanku nas je strma cesta peljala v središče otoka v kraj Nerežišća, kjer je prometno križišče in od tod smo se pripeljali do najstarejšega kraja na otoku Škrip in si ogledali Muzej otoka Brača. Prijazna kustodinja (kustosica) nam je povedala marsikaj zanimivega o preteklem življenju na tem lepem otoku. Odtod smo se zapeljali v pristanišče Postira, kjer smo si ogledali oljarno, zopet ob razlagi zaposlene osebe, ki tu dela. In tudi kupovali smo. Od tod ni bilo daleč do odcepa pešpoti do starega rimskega kamnoloma v notranjosti, kjer nas je pritegnil Herkulov obraz, vklesan v skalo blizu poti. Po večerji pa nam je igral in prepeval duo Pizzicato za ples in družabne igre.

16. 10. 2015; petek;  Zadnji dan bivanja na Braču se je vreme zelo izboljšalo in mogoč je bil vzpon na Vidovo  goro v lepem vremenu. To je z 770 m najvišja gora jadranskih otokov. Še prej smo se krajši čas zadržali na peščeni plaži Zlatni rat, ki jo lepše opisujejo slike kot tekst. Avtobus je prišel po nas na Vidovo goro prazen, saj smo vsi prišli gor peš. Preostala je še pot do pristanišča Sumartin na vzhodu, kjer se otok približa Makarski in je vožnja trajala manj kot eno uro. Od Makarske pa ni bilo daleč do Brele, ki je samo en del lepe Makarske riviere s čudovitimi plažami.

17. 10. 2015 sobota; Tunel pod Biokovim in nova avtocesta do Ploč sta omogočila hiter prihod v delto Neretve, kjer smo se združeni z drugimi agencijami in avtobusi peljali do plantaže mandarin, sledilo je obiranje, tehtanje. Nato pa še vožnja s čolni imenovanimi trupice do Jozotove hiše ob jezeru Kuti, kjer je sledili kosilo za najmanj 300 ljudi. Večja množica ljudi pomeni več časa za odhod in prihod, in smo se po isti poti mimo Metkoviča in Opuzena pripeljali do našega hotela.

18. 10. 2015 nedelja  Po zajtrku smo si ogledali plažo pri Breli, ki pada po mnenju ameriške poslovne revije Forbes med 10 najlepših na svetu. Odtod smo se zapeljali po avtocesti nazaj proti domu. Spotoma smo se še ustavili v Zadru in si ogledali ploščad pozdrav soncu in poslušali glasbo morskih orgel. Sam sem še hitro skočil v cerkev sv. Donata, ki je sedaj muzej z vstopnino 20 Kun. V Sloveniji kot na Hrvaškem je le po ena cerkev s tem imenom. Od tod nas je voznik Ivan peljal po avtocesti skozi tunel sv. Rok po Tulovimi gredami in mimo izzivalne liške gore Zir 850 m, ki stoji kot osamelec v  sredini Liškega polja in čaka na naslednje planince.

Naše potovanje so vodili vodnica Franja in vodniki: Franjo, Janez, Mitja in Slavko. Posebej je treba povedati, da si je Franjo zelo prizadeval, da bi naše potovanje bilo uspešno, da bi veliko videli, tudi hodili kaj zvedeli na poti in da bi se lepo imeli. To mu je v celoti uspelo. S strani agencije pa nas je spremljala g. Nevenka in skrbela za koordinacijo.