Štampetov most


Vabilo

ŠTAMPETOV MOST

PD Železničar Ljubljana je organiziralo danes že 36. Spominski pohod na Štampetov most posvečen splošni stavki železničarjev 15. Aprila 1920.
Celjani smo vstopili na vlak že v Celju, prestopili v Zidanem mostu in v Ljubljani na turistični vlak sestavljen iz starih lesenih vagonov in parne lokomotive. Izstopili smo na ž.p. Verd, kjer ima železnica velik kamnolom za pridobivanje gramoza za lastne potrebe. Vseh udeležencev je bilo za poln vlak in kolona se je razvlekla po gozdnih cestah Pokojiške planote, kjer smo se večkrat ustavili, se okrepčali s čajem, pecivom, jabolkami za kar je poskrbelo planinsko društvo. Pot je bila res dobro označena do cilja v Borovnici. Hodili smo po gozdnatem, kraškem predelu, kjer se najbolj vidijo najprej posledice lanskega žleda, zaradi tega je bila trasa poti tudi delno spremenjena in nismo šli na Štampetov most. To je most oziroma viadukt, pod katerim se vedno peljemo po avtocesti, če potujemo proti Postojni ali proti morju. V vasi Pokojišče je tudi žig Notranjske planinske poti. Zanimiv postanek smo imeli na točki TV 17, kjer je bila med vojno kurirska postaja (javka) za izmenjavo pošte po kurirjih, tako so partizanske enote komunicirale med sabo v pogojih nemške in italijanske okupacije. V vasi Borovnica, pa pozornost vsem mimoidočim vzbudi visok zidan stolp, ki je ostanek železniškega viadukta, ki je prečkal Borovniško dolino. Zahodni zavezniki so ga večkrat bombardirali iz zraka, partizani pa so te viadukte tudi minirali ponoči. Nemci pa so progo vedno znova popravljali. In zakaj se je to dogajalo? Po izstopu Italije iz vojne leta 1943, je Nemčija na hitro prepeljala svojo vojsko v Italijo, kjer so dolgo časa držali fronto proti Angležem in Američanom. Zato pa so potrebovali veliko materiala in moštva, ki so ga iz vzhodne fronte transportirali po južni železnici v južno Italijo. In to je bilo potrebno preprečiti. Ob vsej južni železnici so nastajali nemški bunkerji za zavarovanje te za Nemce važne proge. No izid vojne pa je znan. Žal je tudi kraj Borovnica med vojno utrpel precejšnje razdejanje zaradi bombardiranja iz letal. Danes je proga, ki jo je v Avstriji mojstrsko zgradil inženir Karl Ritter von Gegha speljana v dolgem loku okoli Borovniške doline. Tu se začenja pot v sotesko Pekel pri Borovnici. Ampak to je že druga zgodba.