Sveti Lenart
Vabilo
POHOD K SVETEMU LENARTU
V nedeljo 14. 8. 2016 smo bili člani društva ZZZV Celje na pohodu v
Solčavskih Karavankah. Šli smo od naše strani pri turistični kmetiji
Strelčevih preko državne meje k cerkvi Sv. Lenarta v občini Železna Kapla.
Ta dan je bil tukaj Kirchen Tag (cerkveni praznik) in vsakoletno srečanje
pohodnikov, planincev in romarjev z obeh strani meje.
Najprej smo se ustavili v Solčavi, kjer smo si po jutranji kavi ogledali
razstavo iz življenja in zgodovine na Solčavskem v TIC Rinka. TIC Rinka je
glavni razvijalec turizma tukaj. Ob glavni cesti v Log. dolino in na
Solčavski panoramski cesti nam odprejo in napravijo dostopno vedno kakšno
naravno znamenitost, za katero prej obiskovalci niti slutili nismo. Že med
vožnjo do izhodišča pri Sv. Duhu na panoramski cesti smo imeli lep razgled
na Savinjske Alpe in ledeniške doline med njimi. Podolševa je ime naselja
sestavljenega iz hribovskih kmetij, daleč narazen vsak sebi v celku z več
poslopji. Dajejo vtis kot da gre za zaselek, vendar je skupina poslopij le
eno kmečko gospodarstvo. To običajno živi od živine in gozda ter dopolnilnih
dejavnosti. Gozd jim daje plemenit solčavski les, živina so ovce – solčavska
pasma in govedo, dopolnilne dejavnosti pa so turizem in domače obrti.
Naša pot nas je vodila proti severu na Strelčevo sedlo in potem navzdol do
cerkve Sv. Lenarta. Strelčevo sedlo je planotasto, zastaja voda, pot je
mestoma mokra, dejansko je tukaj zametek višinskega barja. Na prvi jasi pa
so v 16. stoletju daleč od hiš postavili cerkev Sv. Lenarta. Kaj je ljudi
napeljalo, da so se tako odločili, lahko ugibamo. Bila je turška nevarnost,
Turki so požgali in skoraj uničili Železno Kaplo, bila je doba protestantov,
ljudje pa so imeli močno vero in so se na svojstven način branili z gradnjo
taborskih cerkva ali na odmaknjenih področjih, kamor so še škofa nosili na
rokah, da jim je posvetil cerkev. Poleg cerkve je na jasi še stara kmečka
hiša, katere prebivalce in potomce usoda preselila v Rusijo in Belorusijo,
kjer so še danes.
Če opišem še dogajanje, ko smo prišli tja: potekala je v cerkvi maša, takoj
po maši pa je bila procesija z žegnanjem okoli cerkve s postanki pri lesenih
križih. 15. augusta je namreč Veliki Šmaren ali Marijin vnebovhod, na
Koroškem pa pravijo Velika Gospojnica. To je največji Marijin praznik, ki
obeležuje njeno «zaspanje« in bila je s telesom in dušo vzeta v nebesa.
Papež je to kasneje razglasil za versko dogmo. Pred cerkvijo pa je bilo
druženje vseh obiskovalcev in večina je govorila slovensko, saj je južna
Koroška poseljena s Slovenci. Tudi tu so le hribovske samotne kmetije,
odprta meja pa omogoča turistično prehajanje preko nje. To je gorato
območje; med 2. sv. vojno so Nemci to razglasili za Bandengebiet (področje
tolp). Dejansko niso tega mogli nikoli nadzirati. Po končani vojni se je
Avstrija ponašala z borbo štirih partizanov, ki so jih Nemci med vojno
usmrtili, in so prihajali iz tega področja ter se je država bolje
»odrezala«, ker se je prikazala kot žrtev.
Vsi udeleženci smo dobili tudi nagelj, lahko smo na stojnicah kupili hrano,
jaz sem jo imel seboj v nahrbtniku kot vedno, a dobri domači potici in kavi
se pa nisem odrekel. Pogovarjali smo se, glasno pokanje z možnarji v
posebnem prostoru za hišo je pomenilo tudi izraz veselja, kot je to tudi
lepa tradicija tudi ob drugih praznikih npr. Velika noč.
Nazaj je bilo možno oditi le po isti poti. V Podolševi sem fotografiral
zmajčka, ki je po legendi povzročil ogromno škode s tem ko je navrtal
pregrado jezera v Matkovem kotu, veliko ovac oz. bickov je utonilo in
pomagajmo pastirčku najti živali sedaj na panoramski cesti.
Spotoma smo se še ustavili pri izviru dobre kisle vode, jo degustirali in
vzeli nekaj seboj, čeprav pravijo, da jo je najbolje čim prej spiti, sicer
železo v njej oksidira in voda porjavi. Je pa pitje vode najbolj naraven
vnos železa v telo, koristno posebno če smo slabokrvni. Privijugali smo
potem še v dolino, se jezili nad nerodnimi vozniki osebnih avtov v Lučah, ki
so prometna ožina, a potem smo se hladili še z sladoledom v Mozirju.
Pika.